Documente importante in Canada

Dacă sunteți un nou rezident permanent al Canadei, trebuie să obțineți următoarele documente esențiale imediat după sosirea in Canada.PRCard

Cardul de rezident permanent

Cardul de rezident permanent, este un card de plastic de dimensiunea unui portofel si este dovada oficială a statutului de rezident permanent în Canada. Toți rezidenții permanenți care doresc să re-intre în Canada trebuiesă arate acest card la punctul de frontiera.

Puteți utiliza, de asemenea, cardul de rezidenta permanenta ca un document de identificare (ID) în diferite împrejurări – de exemplu, pentru a solicita și alte documente guvernamentale (card de sănătate, numărul de asigurare socială (SIN)), pentru a accesa serviciile publice sau pentru a deschide un cont bancar. Dacă sunteți un nou rezident permanent, veți primi automat cardul, ca parte a procesului de imigrare. Veți primi cardul prin poștă la adresa dvs. din Canada. Dacă nu aveți o adresă poștală canadiana inainte de a sosi in Canada, trebuie să furnizați adresa dvs. la Ministerul Cetățenie și Imigrație Canada (CIC), cât mai curând posibil după sosirea in Canada. Dacă vă schimbați adresa în Canada înainte de a primi cardul prin poștă, informati CIC de noua adresă. Puteți face acest lucru online. Puteți aplica pentru un nou card de rezidenta permanenta dacă v-a expirat, sau în cazul în care acesta a fost furat sau pierdut. Dacă adresa dvs. s-a schimbat, trebuie să anunțați CIC. Pentru informații suplimentare și întrebări cu privire la cardul de rezident permanent vizitati www.cic.gc.ca/english/information/pr-card

Numărul de asigurare socială (SIN)

Este indicat sa aplicati pentru un numar de asigurare sociala (SIN) , cât mai curând posibil după sosirea în Canada. Un numar de asigurare sociala (SIN) este un număr format din nouă cifre furnizate de Service Canada, în numele guvernului federal. Veți avea nevoie de acest număr pentru a lucra în Canada, sau de a aplica pentru programe guvernamentale și beneficii. Când aplicati pentru un numar de asigurare sociala (SIN) trebuie sa prezentati următoarele documente:

  • permis de ședere permanent – acesta este singurul document acceptat in cazul in care cererea de rezidenta permanenta a fost procesata inafara Canadei.
  • confirmarea de ședere permanentă și viză  aplicată pe pașaport  sau document de călătorie

Pentru a aplica pentru un numar de asigurare sociala (SIN), adunati pur și simplu documentele si prezentati-le la cel mai apropiat Centru Service Canada. Trebui sa prezentati documentele originale (nu copii). În cazul în care cererea și documentele dvs. sunt în ordine, veți obține un numar de asigurare sociala (SIN), într-o singură vizită. Pentru mai multe informații despre numarul de asigurare sociala (SIN),, consultați www.servicecanada.gc.ca/eng/sc/sin. Puteți apela, de asemenea, Service Canada la 1-800-206-7218 (selectați opțiunea 3) sau vizitați un Centru Service Canada (vezi paginile albastre ale cărții de telefon sau site-ul Service Canada pentru o locație aproape de dumneavoastra).

Numarul dumneavoastra  de asigurare sociala (SIN)  este confidențial. Impartiti responsabilitatea impreuna cu Service Canada pentru protejarea numarului de asigurare sociala (SIN) impotriva utilizarii necorespunzatoare, frauda sau furt.  Furnizati numarul dvs. de asigurare sociala (SIN) numai atunci când este necesar. De exemplu: – Pentru a-l arăta noului angajator, după ce v-ați găsit un loc de muncă; – Pentru impozitul pe venit; – Pentru a-l afișa la instituții financiare (de exemplu, bănci), – Pentru a aplica pentru Planul de Pensii Canada (CPP), Asigurarea de munca (EI), Universal Child Care Benefit (UCCB), Canada Child Tax Benefit (Child) sau alte beneficii (a se vedea secțiunea ocuparea forței de muncă și venituri);

Contactați Service Canada dacă vă schimbați numele, în cazul in care va modificati statutul de cetățean, sau în cazul în care informațiile privind dosarul dumneavoastră SIN sunt incorecte sau incomplete. De asemenea, informati Service Canada în cazul în care cardul SIN este pierdut sau dacă bănuiți că SIN -ul dumneavoastra  a fost folosit în mod greșit. Nu trebuie să utilizati cardul SIN ca o carte de identitate  și nu trebuie să-l purtati cu dumneavoastra. Păstrați-l în condiții de siguranță la domiciliu. Nu furnizati numarul de asigurare sociala (SIN) prin telefon dacă nu sunteti dumneavoastra cel care face apelul sau nu cunoasteti persoana cu care vorbiți. Nu raspundeti la emailuri in care vi se cere sa furnizati numarul de asigurare sociala (SIN),

Cardul de sănătate

În Canada, guvernul plateste multe servicii medicale din banii colectati din taxe. Acest lucru înseamnă că nu trebuie să plătiți pentru cele mai multe servicii atunci când va prezentati la un medic, clinică sau spital. Pentru mai multe detalii cu privire la sistemul de asigurari de sanatate din Canada, a se vedea secțiunea privind asistența medicală în Canada. Veți avea nevoie de un card de asigurări de sănătate pentru a obține ingrijire medicala in Canada. Trebuie să prezentati acest card de fiecare dată când aveți nevoie de servicii medicale.

Aplicarea pentru un card de asigurari de sanatate

Trebuie să aplicati pentru un card de asigurări de sănătate de la guvernul  provincial sau teritorial, cât mai curând posibil după sosirea în Canada. Puteți obține o cerere de la un cabinet medical, un spital, o farmacie sau o organizație de ajutor pentru emigranți. Puteți obține, de asemenea, formularele on-line de la Ministerul guvernului responsabil pentru sănătate în provincia sau teritoriul dumneavoastră. A se vedea tabelul de mai jos  sau paginile albastre pentru informații de contact. Când aplicati pentru cardul de asigurări de sănătate, va trebui să aratati un act de identitate, cum ar fi certificatul de naștere, pașaport, cardul de rezident permanent sau confirmarea de ședere permanentă (IMM 5292). În cele mai multe provincii si teritorii, fiecare membru al familiei primește propriul card de sanatate cu un număr personal de identificare. Trebuie să purtati cardul cu dvs și să il prezintati la un spital sau o clinică, atunci când dvs. sau cineva din familia dvs. are nevoie de servicii medicale.

Nu trebuie să imprumutati cardul de asigurări de sănătate nimanui. Cardul este numai pentru uz personal și ati putea pierde beneficiile daca permiteti unei alte persoane sa îl foloseasca. În cazul în care cardul de sănătate este pierdut, furat sau deteriorat, va trebui să informati ministerul de sanatate provincial sau teritorial. Va trebui să plătiti o taxă pentru a obține unul nou.

Va recomandam să va platiti o asigurare privata de sanatate, până la data când primiți gratuit serviciul de asigurări de sănătate de la guvern. Companiile private de asigurări sunt listate în Pagini Aurii. Rezidenții permanenți în unele provincii (British Columbia, Ontario, Quebec și New Brunswick) trebuie să aștepte o anumită perioadă de timp (până la trei luni) înainte de a primi asigurari de sanatate de la  guvern. Dacă locuiți într-una dintre aceste provincii, asigurați-vă că aveți asigurare privată de sănătate pentru această perioadă de așteptare. Programul de sanatate federal (IFHP) ofera asigurari de sanatate temporară a refugiaților, persoanelor protejate și solicitanților de refugiați, precum și persoanelor aflate în întreținerea acestora, în unele cazuri, până când acestea devin eligibile pentru asigurarea de sanatate provinciala, teritoriala sau private. Refugiaților relocați care au deja asigurari de sanatate provinciale sau teritoriale pot fi eligibile pentru a primi o acoperire suplimentară de sanatate prin IFHP timp de un an de la data la care au ajuns în Canada (cu posibilitatea de prelungire pentru unele persoane cu nevoi speciale). Această acoperire suplimentară ar putea include interventii dentare de urgență, oftalmologice și de îngrijire farmaceutice.

 

Provincia/Teritoriu Informatii Contact
Alberta Alberta Health Care Insurance Planwww.health.alberta.ca/health-care-insurance-plan.htmlTelephone: dial 310-0000, then 780-427-1432
British Columbia BC Medical Services Planwww.health.gov.bc.ca/insuranceTelephone: 1-800-663-7100 or 604-683-7151
Manitoba Manitoba Health Insurancewww.gov.mb.ca/healthTelephone: 1-866-626-4862
New Brunswick New Brunswick Medicarewww.gnb.ca/healthTelephone: 1-888-762-8600
Newfoundland and Labrador Newfoundland and Labrador Medical Care Planwww.health.gov.nl.ca/health/mcpTelephone: 1-866-449-4459 or 1-800-563-1557
Northwest Territories Northwest Territories Health Care Planwww.hss.gov.nt.ca/health/nwt-health-care-planTelephone: 1-800-661-0830
Nova Scotia Nova Scotia Health Cardwww.gov.ns.ca/health/msiTelephone: 1-800-563-8880 or 902-496-7008
Nunavut Nunavut Health and Social Serviceswww.gov.nu.ca/health
Ontario Ontario Health Insurance Planwww.health.gov.on.ca/en/public/programs/ohipTelephone: 1-866-532-3161
Prince Edward Island PEI Health Cardwww.gov.pe.ca/healthTelephone: 1-800-321-5492 or 902-838-0900
Quebec Régie de l’assurance maladie du Québecwww.ramq.gouv.qc.ca/en/citizensTelephone: 418-646-4636 (Québec City)514-864-3411 (Montréal)1-800-561-9749 (the rest of Quebec)
Saskatchewan Saskatchewan Health Services Cardwww.health.gov.sk.ca/health-cardTelephone: 1-800-667-7766 or 306-787-3251
Yukon Yukon Health Cardwww.hss.gov.yk.ca/health_card.phpTelephone: 1-800-661-0408, ext. 5209; or   867-667-5209